E-mail: reditelka@zsfrydlant.cz | sekretariat@zsfrydlant.cz | Tel.: sekretariát: +420 558 678 169, školní družina: +420 732 839 868

Základní škola Frýdlant nad Ostravicí | náměstí T.G. Masaryka

Všechny příspěvky v Archiv akcí 2.st.

26 Čvn 2024

Naše škola slaví úspěch v branně vědomostní soutěži Wolfram!

Jsme hrdí na to, že se můžeme podělit o úspěchy našich žáků na prestižní branně vědomostní soutěži Wolfram, kterou již sedmým rokem pořádá Krajské vojenské velitelství. Soutěž, zaměřená na čtyřčlenné týmy žáků 8. tříd, zahrnuje vojenské disciplíny a znalosti historie paravýsadku Wolfram, po kterém je soutěž pojmenovaná.

Soutěž zahrnovala širokou škálu disciplín, které testovaly jak fyzickou zdatnost, tak vědomosti a dovednosti účastníků. Žáci házeli granátem na cíl, absolvovali bojovou dráhu, stříleli ze vzduchovek, ale také využili znalosti zdravovědy nebo týmové práce při stavbě tzv. Da Vinciho mostu.

Naše škola vyslala do soutěže dvě družstva. Jedno z nich, tým složený z žáků 8. D, dosáhlo vynikajícího výsledku a zvítězilo! Tento tým tím pádem postupuje do krajského kola, které se uskuteční 1. října v prostředí Vojenského výcvikového prostoru Libavá. Těšíme se, že naše vítězné družstvo bude pokračovat v reprezentaci naší školy a přejeme jim hodně štěstí v dalším kole.

Druhé družstvo, které se také pilně připravovalo, obsadilo krásné desáté místo. Jejich úsilí a nasazení jsou inspirací pro všechny naše žáky.

Děkujeme všem žákům za jejich tvrdou práci. Všem zúčastněným gratulujeme a věříme, že tento úspěch bude motivací pro další žáky, kteří se budou chtít zúčastnit v příštích letech.

Držme palce našemu týmu v krajském kole a ať se jim daří stejně skvěle jako doposud!

21 Čvn 2024

Projekt „Biomy v krabici“ propojuje předměty i ročníky

Naše škola se může pochlubit dalším úspěšným projektem, který nejenže obohatil vzdělávací program, ale také přinesl spoustu radosti a kreativity do tříd. Projekt „Biomy v krabici“, který připravili žáci šestých ročníků, propojuje předměty zeměpis a výtvarnou výchovu a zároveň spojuje žáky napříč ročníky.

V rámci tohoto projektu se žáci v hodinách zeměpisu seznámili s různými biomy, tedy přírodními krajinami, které se vyskytují na naší planetě. Poté si buď vybrali, nebo vylosovali jeden z těchto biomů, který následně zpracovali v hodinách výtvarné výchovy. Cílem bylo vytvořit co nejvěrnější model biomu v krabici, který by zahrnoval typické prvky dané krajiny – rostliny, zvířata, klimatické podmínky a další charakteristiky.

Výsledkem této práce byla výstava, která byla umístěna v prostorách školy. Každý model byl doplněn popisem jednotlivého biomu, aby si návštěvníci mohli přečíst základní informace o dané přírodní krajině.

Kromě toho jsme k výstavě přidali moderní interaktivní prvek – QR kódy. Pod každým biomem se nachází QR kód, který návštěvníky odkáže na otázky související s daným biomem. Tyto otázky jsou navrženy ve dvou úrovních obtížnosti: snadnější pro žáky prvního stupně a těžší pro žáky druhého stupně. Díky tomu si všichni mohou ověřit své znalosti a dozvědět se něco nového.

Projekt „Biomy v krabici“ je skvělým příkladem toho, jak lze propojit výuku různých předmětů a zároveň podpořit spolupráci a kreativitu mezi žáky. Šesťáci se při práci na svých modelech naučili nejen mnoho nového o přírodních krajinách, ale také si procvičili své dovednosti v oblasti výtvarného umění a práce s informacemi.

Navíc projekt přispěl k propojení různých ročníků naší školy, kdy starší žáci mohli předávat své znalosti a zkušenosti mladším spolužákům prostřednictvím interaktivních otázek.

Jsme nadšení z našich šikovných šesťáků, jak téma uchopili a poradili si s ním, a těšíme se na další projekty, které budou stejně inspirativní a přínosné.

Děkujeme všem, kteří se na projektu podíleli, a zveme všechny k návštěvě naší výstavy a k prozkoumání světa biomů prostřednictvím jejich úžasných modelů.

17 Čvn 2024

Olympiáda beskydských pohybovek 2024

Když léto otevírá svoji bránu a škola se naopak připravuje ji na dva měsíce uzavřít, přichází na řadu již tradiční Olympiáda beskydských pohybovek. Zájmový kroužek, který je součástí celorepublikového projektu Děti na startu a funguje pod záštitou Českého svazu aerobicu a fitness FISAF.CZ v rámci iniciativy Česko se hýbe, je realizován na škole již nějakou dobu. Vyvrcholením jeho celoročního snažení o všestrannou pohybovou přípravu dětí mladšího školního věku s cílem probudit v dětech především radost z pohybu je právě závěrečná olympiáda pořádaná pro všechny žáky 1. stupně.

K tomu, aby si děti mohly vyzkoušet svoji koordinaci, obratnost, rychlost, vytrvalost a sílu byla na hřišti v pátek 14. června 2024 připravena spousta zábavných moderních sportovních pomůcek. Střídaly se zde různá stanoviště zaměřená na jednotlivé sporty či aktivity. Vše umocněno nádherným slunečným počasím přineslo malým sportovcům příjemný zážitek z pohybu a hraní zároveň.

Rádi bychom poděkovali paní Mgr. Michaele Kubalové a jejímu týmu za zorganizování zmíněné olympiády, rovněž za diplomy i medaile, které udělaly dětem velikou radost. Poděkování směřuje také ke třídě 9. C s panem učitelem D. Stragfeldem. Jejich pomoc byla při organizování naprosto zásadní a zaslouží si za ni velkou pochvalu. V neposlední řadě směřuje náš dík k paní učitelce M. Majerové, která významnou měrou přispěla ke zdárnému průběhu celého dopoledne. Děkujeme také SRPŠ za finanční podporu.

Sport a pohyb jsou nejlepší způsoby, jak se naučit novým věcem, odreagovat se od jakýchkoli starostí, rozvíjet sociální dovednosti, navázat přátelství. To platí pro dospělé stejně jako pro děti.  Známé přísloví říká: „Co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš.“ Naším cílem je vést děti ke sportu a k pohybu, nenechat je sedět s telefonem v ruce. Základy, které získají jako malé, si ponesou celý život. A na nás, kteří je vychováváme, záleží, jaké základy to budou.

14 Čvn 2024

Vodácký kurz 9. ročníku

Brzy ráno jsme byli na nádraží a čekali na příjezd vlaku. Vlak přijel v 5:49 a my s těžkými batohy a stany v rukou nasedli do vlaku. Cesta byla dlouhá, ale i přesto hodně zábavná. Někteří usínali, jiní se naopak bavili mezi sebou. Když jsme přestupovali ve Valašském Meziříčí, tak jsme hledali místa k sezení. Avšak marně. Vlak byl přeplněný a tak jsme cca 1h a půl seděli v uličce na zemi. Nedalo se tam ani hnout, jak tam bylo plno. I přesto byla nesmírná zábava a když chtěl někdo z cestujících vystoupit, musel jít jiným směrem. Poté, když jsme dojeli do Zábřehu na Moravě, přestupovali jsme do vlaku, který nás dovezl do Postřelmova. 5 minut od nádraží už nás čekal bývalý pan ředitel Horký s rafty a kánoemi. Stačilo už jen nafouknout lodě a vydali jsme se na plavbu. Již první den byly vodní bitky mezi některými rafty. Cákalo se a někteří skončili i ve vodě. Největší legrace byla, když nám pan Strangfeld na lodi vyprávěl příběhy, které zažil, nebo jak zpíval operu např. Měsíčku na nebi nebo Vypluli dál a dál. První den jsme ujeli 16 km a náš první cíl byl kemp Vila Háj, kde jsme vynesli lodě na souš, vyfoukli je a čekali, než nám pan Horký doveze věci, které jsme měli v jeho přívěsném vozíku. Jakmile pan Horký přijel, začali jsme všichni stavět stany. Některým to šlo docela rychle, jiným zase pomalu. Po dokončení si někteří šli povídat do stanů, hrát fotbal nebo volejbal. Při volejbale se podařilo proděravět balónem stan. Zábavy tam bylo plno. Na večeři byl buď guláš nebo ovocné knedlíky. Po setmění se šel udělat táborák. Pan učitel Strangfeld se ujal kytary a ostatní zpívali. Hlavním pěvcem byl ale taktéž pan Strangfeld. Po ukončení šla většina spát do stanů.

Druhý den nás čekala snídaně (švédské stoly). Každý si dal, na co měl chuť, a pak si udělal svačinu na loď. Sbalili jsme si stany a vypluli na další trasu, která měla 14 km. Opět byla plavba velmi zábavná a plno lidí skončilo z lodí ve vodě. Hodně jich mělo plno plánů, jak shodit náš raft s panem Kudělkou a panem Strangfeldem do vody, ale marně, spíš to bylo naopak, oni skončili ve vodě a my si pluli dál. Dokonce i paní Urbánková se ocitla ve vodě. U pana Eliáše se nám to už ale nepovedlo. Plavba plná zábavy a zpěvu, utekla rychle. Sjeli jsme první jez z tří-denního pobytu. Odpoledne, když jsme přijeli do dalšího kempu, tak jsme tradičně postavili stan a šli hrát hru, kterou pro nás připravili učitelé. Sbírali jsme v týmech papírky různé barvy s různým počtem bodů. Papírky jsme ale museli sbírat pusou. Po skončení hry jsme zase hráli volejbal, balón skončil i v řece takže si někdo musel jít zaplavat. Na večeři byl řízek s bramborem. Následoval další večerní táborák. Nesměl chybět skvělý hudební výkon pana Strangfelda.

Ráno po probuzení nás čekala veliká snídaně a poslední balení stanů. Na lodi byla obrovská zábava. Všem došlo, že je to poslední den a tak si to užívali, jak jen to šlo. Cákání, shazování z lodí, např: paní Urbánková, která byla ve vodě třikrát, nebo holky z posádky pana Eliáše. Pan Kudělka málem také skončil ve vodě, avšak udržel se. 9 km jsme ujeli velmi rychle a tak si to plno lidí užívalo i na souši, když polili kyblíkem s vodou úplně suchého pana Strangfelda nebo pana Kudělku, který měl na sobě suchou mikinu. Na oběd nás čekal smažený sýr s hranolkami. Následovala už jen cesta na nádraží. Vlak byl velmi maličký a byly tam dvě skupiny vodáků. My a nějaká cizí. Ve vlaku jsme stáli všude, kde bylo volno. Naštěstí byly před námi jen 2 zastávky. Při přestupu jsme už místo v kupé našli. Cesta utekla velmi rychle a v hlavě nám probíhaly vzpomínky na kupu zábavy, kterou jsme zažili.

Moc děkujeme Panu Eliášovi, Kudělkovi, Strangfeldovi a Paní Urbánkové za zábavně prožité 3 dny.

Zuzana Milková, 9. A

10 Čvn 2024

Díky O2 Chytrá škola

Získání grantu O2 Chytrá škola je pro naši školu velkým úspěchem a závazkem zároveň.

Program O2 Chytrá škola, jehož cílem je podporovat vzdělávání v oblasti digitální gramotnosti a bezpečnosti, nám věnoval prostředky, které pomohou naší snaze poskytovat našim žákům kvalitní a aktuální vzdělání.

Jedním z prvních počinů v rámci tohoto grantu byl květnový workshop pro žáky 6. ročníku s názvem Moje tělo je moje. Lektor a lektorky z Brna děti učily, jak si být vědomy svého těla, jak respektovat hranice ostatních a jak důležité je sdělit dospělému, pokud se cítí nepohodlně nebo ohroženě.

Další klíčovou aktivitou, která se uskutečnila díky programu O2 Chytrá škola, byl červnový workshop od olomoucké společnosti E-bezpečí nazvaný Sexting, kybergrooming a online podvody. Odborníci na online bezpečnost vysvětlovali žákům 7. ročníku, jaká se rizika mohou skrývat za běžnou online komunikací. Děti se dozvěděly, co je sexting, jaké jsou jeho důsledky a jak se mu vyhnout. Objasnily si pojem kybergrooming (dle statistik si představily „typického“ kybergroomera) – tedy manipulaci dětí dospělými za účelem zneužívání. Rovněž žáci dostali tipy, jak rozpoznat online podvody a chránit se před nimi.

Velmi si vážíme této příležitosti a děkujeme O2 Chytrá škola za důvěru a podporu. Naši žáci se díky workshopům a dalším aktivitám naučí dovednostem a znalostem, které jsou v dnešním digitálním světě neocenitelné.

4 Čvn 2024

Třicátnice Chasička

Chci poslat blahopřání, píšu vám ho na blanket. Žena je nejkrásnější, když má 30 let…“ Je to už nějaká chvilka, co skupina Plavci zpívala píseň s tímto textem. Její autor byl jistě dobrý pozorovatel a nemohl si nevšimnout, že tři desítky jsou tak akorát pro, mohli bychom říci, nejlepší věk. Žena i náš národopisný soubor Chasička jsou na tom obdobně. Třicítka jim prostě sluší.

Když se na počátku 90-tých let minulého století rozhodla paní Vierka Šimonková zasvětit svůj život folklóru a dětem, jistě netušila, jak skvělé základy dokáže vybudovat. Soubor v průběhu let měnil svůj název, obsazení i program. Postupem času přibyli muzikanti a v současné době patří malí zpěváci i tanečníci k neodmyslitelným pokračovatelům folklorních tradic našeho regionu. Jejich úspěchy v pěveckých soutěžích a účast na přehlídkách vypovídají o obětavém přístupu těch, kteří dnes mají činnost souboru pod palcem. S neutuchající energií se k paní Šimonkové postupně přidali učitelé Jana Vaňková a Adam Šigut. Mají mnohé podporovatele a pomocníky z řad bývalých kantorů i rodičů. Chasička je zkrátka naše „školní stříbro“, jak konstatovala během vystoupení paní ředitelka.

Ve středu 29. května 2024 bylo možno zahlédnout děti v krojích, jak pospíchají k sálu Základní umělecké školy L. Janáčka. Konal se zde totiž slavnostní koncert u příležitosti 30. let od založení souboru. Dopolední program byl určen pro školáky, večer pak patřil divákům z řad veřejnosti. Mezi hosty v zaplněném hledišti nechyběli vzácní gratulanti ze spřáteleného souboru Lašánek, bývalí členové, Frýdlantská chasa, hosté z Turzovky a v neposlední řadě i pan místostarosta D. Pavliska. To, čím Chasička potěšila publikum, bylo beze sporu folklorním a lidským pohlazením po duši.

Je mnoho konkrétních lidiček, kterým se přísluší poděkovat. A protože nechceme nikoho vynechat, vezmeme to, jak se lidově říká, jedním vrzem. Děkujeme všem, kteří se jakýmkoli způsobem podíleli na organizaci a zázemí celého slavnostního koncertu. Velmi si vážíme Vaší pomoci a podpory. Městu Frýdlant n. O. chceme poděkovat za finanční příspěvky, bez kterých by se Chasička neobešla. Rovněž přízeň vedení školy hraje svoji nezastupitelnou roli.

A co popřát Chasičce? No přece to, co se přeje i ženě, když má 30 let. Ať dále vzkvétá, zpívá, hraje a tančí, daří se jí a obklopují ji ti nejsrdečnější a nejlaskavější lidé jako doposud.

6 Kvě 2024

Zdraví nás baví

Dne 26. dubna proběhl na vyšším stupni každoroční Den zdraví. Jako každý rok se snažíme vytvořit program pro žáky tak, aby nejen získali dovednosti, které mohou člověku zachránit  život, ale také aby to byl den plný sportovních aktivit a soutěžních výzev. Naši nejmladší žáci využili nabídky sportovního centra Kotelna.  Zaplavali si v bazénu, zahráli  squash, ping-pong, tenis a volejbal a svého soutěživého ducha předvedli  v bowlingovém utkání na Harcovce. Velmi zajímavou přednášku absolvovali žáci sedmých ročníků. Jak si mají poradit v rázovitém terénu Beskyd a nepodlehnout panice, poučili žáky záchranáři Horské služby Frýdlant nad Ostravicí. Poté byl odpočinek u muzikoterapie, při které žáci relaxovali a po zklidnění těla i duše hurá na taekwondo. Tento rok jsme rovněž přijali nabídku Odborného léčebného ústavu Metylovice, který je určen  pro děti, které trápí různé zdravotní neduhy např.: skolióza, problémy s hmotností, poruchy pohybového aparátu. Zároveň toto centrum pořádá tábory pro děti, kde děti nenásilnou cestou spojí příjemné s užitečným. Přednáška zdravotníků z tohoto pracoviště žáky velmi oslovila, vše si mohli vyzkoušet – měření tlaku, hladinu cukru, první pomoc zraněného. Snaha dětí zachránit člověka, byť jen fiktivně, byla náležitě odměněna. Děti dostaly od centra sladkou pozornost a hlavolam na cvičení své trpělivosti. Velmi přínosná rovněž byla hodina jóga, kterou mnozí cvičili poprvé v životě. I když někteří měli obavy, že je tato aktivita nebude bavit, byli všichni velmi mile překvapeni, jak tuto část programu zvládli. A poté rychle na opičí dráhu, kde byla vyhlášena soutěž o nejrychlejšího chlapce a dívku  osmých ročníků. O životním stylu a jeho změně k lepšímu proběhla přednáška u našich nejstarších, kteří se snažili připravit zdravé pokrmy. Jejich snaha však byla ve finále zmařena výpadkem elektrického proudu. Přesto se den vydařil a mnohým vykouzlil úsměv na tváři.

Rádi bychom poděkovali všem instruktorům, centru Kotelna, Harcovce, Horské službě Frýdlant nad Ostravicí, Odbornému léčebnému ústavu Metylovice a v neposlední řadě Sdružení rodičů a přátel školy ZŠ Frýdlant nad Ostravicí, které uvolnilo finanční prostředky na realizaci pěkného programu pro žáky.

18 Dub 2024

Matematický klokan 2024 na 2. stupni ZŠ

Matematický klokan má na naší škole dlouholetou tradici a ani letos jsme tuto akci nevynechali. Soutěž je celorepubliková a jejím pořadatelem v ČR je Jednota českých matematiků a fyziků ve spolupráci s Katedrou matematiky PdF UP a Katedrou algebry a geometrie PřF UP v Olomouci. Cílem soutěžících je za 60 minut správně vyřešit co nejvíce z 24 úloh a nasbírat tak nejvyšší počet bodů.

Dne 22. března se popralo s nelehkými matematickými příklady 88 vybraných žáků druhého stupně naší školy. Soutěžili ve dvou kategoriích a odvaha a chuť něco si v matematice dokázat byla velká.

Nejvyšší počet bodů v kategorii Benjamín (6. a 7. ročník) získali Adam Šikula z 6. D, Eliška Oborná ze 7. C a Iva Braunerová ze 7. B.

Nejvyšší počet bodů v kategorii Kadet (8. a 9. ročník) získali Daniel Svolinský z 8. D, Eliška Hlístová z 8. C a Zuzana Milková z 9. A.

Daniel Svolinský se nejlépe umístil v okresním srovnání s dalšími školami.

Všem žákům zapojeným do soutěže děkujeme a přejeme dobrý logický úsudek, správné výpočty v dalších soutěžích a samozřejmě také v hodinách matematiky a fyziky.

Za Klub matematiky Sylva Majerová

11 Bře 2024

Workshop s Danielem Vydrou

8. únor 2024 patřil tentokrát žákům sedmého ročníku. Do frýdlantské knihovny zavítal pan Daniel Vydra, komiksový scénárista, který mimo jiné vytváří a zpracovává scénáře komiksů pro firemní klientelu, připravuje náměty kresleného humoru pro dětské časopisy a věnuje se také hudebním projektům. Úvod workshopu patřil seznámení s komiksovými příběhy, povídání o tom, jak vznikají, a samozřejmě nechyběly ukázky některých z nich. Následovalo rozdělení do skupin, ve kterých čekaly na kluky a holky praktické aktivity s komiksem, jeho vlastním dotvářením i následná dramatizace příběhu. Cílem workshopu bylo nabídnout inspiraci, nápady a podněty, využitelné nejen ve výuce.

8 Bře 2024

Zpěváček 2024 – 1. kolo

Dne 7.března proběhl v krásných prostorách Lidové konzervatoře a Múzické školy v Ostravě další ročník soutěže dětských zpěváků lidových písní Zpěváček 2024. Za náš soubor Chasička soutěžilo celkem šest dětí. V kategorii do 10 let Anežka Vaňková a Natálie Tomášková, za starší do 15 let pak Alžběta a Anežka Eliášovy, Michal Tomášek a Bára Tomášková. Za klavírního doprovodu pana učitele Šiguta si talentovaní zpěváčci zazpívali dvě lidové písně z regionu Lašsko a v konkurenci 45 soutěžících dětí z devíti souborů se jim vedlo přímo báječně. Do dalšího kola postoupilo hned pět našich mladých zpěváčků. Těšíme se 6.dubna do Divadla Loutek Ostrava, kde si již děti zazpívají za doprovodu cimbálové muziky. Všem gratulujeme a děkujeme za skvělou reprezentaci Chasičky a Tégéemky.